Pozycjonowanie szerokie dla sklepu
Jeśli choć trochę interesujesz się marketingiem internetowym z pewnością słyszałeś o tak zwanym pozycjonowaniu long tail. Co kryje się pod tą nazwą? Najprościej rzecz ujmując, jest to jedna z metod pozycjonowania, która zakłada że większość ruchu organicznego do Twojej witryny może być generowana przez mniej konkurencyjne frazy. Tzw. pozycjonowanie szerokie jest bezpośrednio związanę z teorią długiego ogona (ang. long tail), która po raz pierwszy została sformułowana w 2004 roku przez Chrisa Andersona w kontekście sprzedaży takich firm jak Amazon czy Netflix.
Dla kogo pozycjonowanie szerokie?
Najprościej byłoby oczywiście napisać, że dla wszystkich ? W praktyce jednak metoda ta najbardziej sprawdza się w przypadku nowych sklepów internetowych, które nie mogą sobie jeszcze pozwolić na walkę o wysokie pozycje dla najbardziej konkurencyjnych fraz. Aby pokazać różnicę miedzy pozycjonowaniem tradycyjnym a szerokim, posłużę się przykładem. Załóżmy, że powstaje nowy sklep, który planuje sprzedawać felgi. Właściciel przesyła maila do agencji marketingowej z listą słów kluczowych, za które chciałby się rozliczać, jednocześnie spodziewając się uzyskania pierwszych efektów w ciągu pół roku od podpisania umowy. Określmy jeszcze budżet, który opiewa na dwa tysiące złotych netto.
Poniżej słowa wybrane przez właściciela:
Słowo kluczowe | Ilość wyszukań |
Felgi aluminiowe | 19 000 |
Felgi stalowe | 12 000 |
Felgi | 15 000 |
Prawdopodobieństwo, że nowy sklep, z zerowym profilem linkowania, zerową historią domeny, bez treści po pół roku znajdzie się wysoko na tak konkurencyjne frazy, jest bliskie zeru. Należy pamiętać, że najwyższe pozycje w tym przypadku są zarezerwowane dla firm, które od kilku, a może nawet kilkunastu lat intensywnie pracują nad rozwojem serwisów. Amator, który rozpoczyna dopiero bokserską karierą nie wygra z zawodowcem, który ma na swoim koncie kilkanaście udanych obron tytułu mistrza świata. Co w takim przypadku proponuje agencja? Holistyczne podejście do pozycjonowania, które zakłada rozwój wszystkich sekcji serwisu. Oczywiście gdzieś w dalszej perspektywie świta TOP 10 dla konkurencyjnych fraz, jednak póki co strategia zakłada sprzedaż z fraz długoogonowych. Rozwiązanie jest dobre, ponieważ w ten sposób właściciel zapewnia sobie fundusze na dalszy rozwój serwisu i nie zbankrutuje jak większość konkurencji, która uważa, że z nowym sklepem i za kilkaset złotych miesięcznie będzie sprzedawać jak Zalando.
Pozycjonowanie szerokie w praktyce
Jak jednak wygląda pozycjonowanie szerokie w sklepie? Przede wszystkim pozycjonowanie long tail wymaga oszacowania potencjału serwisu oraz stworzenia rekomendacji SEO niezbędnych do jego wykorzystania. W praktyce oznacza to, że specjalista SEO, który przeprowadza audyt strony, skupia się na elementach, które mogą poprawić ogólną widoczność serwisu (linkowanie wewnętrzne, nazewnictwo produktów, struktura nagłówków, meta tagi itd.). Przygotowana zostaje również strategia budowy profilu linkowania oraz plan dodawania treści na stronie, które są kluczowe dla procesu pozycjonowania.
Podsumowanie
Na koniec warto dodać, że stworzenie odpowiedniej strategii pozycjonowania to jedno. Jeśli nie znajdzie się osoba, która będzie systematycznie wdrażać zmiany na stronie, a wprowadzanie poprawek skończy się na ustawieniu schematów meta tagów, możesz pożegnać się z myślą, że Twój sklep będzie sprzedawał na zadowalającym poziomie. Jako właściciel musisz mieć świadomość, że rozwój serwisu jest w dużej mierze uzależniony od Ciebie i wymaga codziennej pracy. To, w jaki sposób podejdziesz do kwestii optymalizacji, szczególnie w zakresie publikacji treści, może przesądzić o Twoim sukcesie w e-commerce.