olej

Klasy lepkości oleju silnikowego – o co chodzi?


Wybór właściwego oleju silnikowego wpływa na sprawne funkcjonowanie naszego pojazdu, wie to każdy kierowca. Odpowiedni olej chroni silnik i nie przyczynia się do dewastacji środowiska naturalnego. Oleje syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne różni ich baza oraz pakiet dodatków uszlachetniających. Na uwagę zasługują oleje syntetyczne, które dbają o czystość silnika, są paliwooszczędne, mniej zmienia się ich lepkość przy zmianach temperatury, co opóźnia zużycie silnika oraz ułatwia uruchomienie auta w zimie.

Lepkość oleju silnikowego

Zdaniem fachowców pełne syntetyki dają najwięcej korzyści użytkownikom czterech kółek, dlatego większość europejskich producentów w nowych modelach samochodów zaleca stosowanie olejów syntetycznych. Jednym z podstawowych parametrów jest ich lepkość. Decyduje ona o tym, jaka będzie łatwość przepływu oleju przez silnik przy określonej temperaturze – zarówno tej wewnętrznej, która wytwarza się podczas pracy silnika jak i temperaturach związanych z ciepłymi i zimnymi porami roku, odpowiednio dobrana lepkość gwarantuje dobry rozruch silnika w mroźny, zimowy dzień, powoduje szybkie rozprowadzenie smaru po wszystkich komponentach jednostki napędowej i daje gwarancję utrzymania prawidłowego filmu olejowego, który zabezpiecza silnik przed zatarciem.

Zobacz również  Jak detektyw zdobywa informacje?

Czytanie etykiet i instrukcji

Dzisiaj nie stosuje się już olejów jednosezonowych, dostosowanych do bieżącej pory roku, w sklepach możemy kupić wyłącznie oleje wielosezonowe, oznaczone kodem składającym się z dwóch liczb i litery „W”- jak go odczytywać? Warto wiedzieć, że liczba przed literą „W” ma związek z minusowymi temperaturami – im mniejsza jest ta liczba, tym większą płynność olej zachowuje w temperaturach minusowych i szybciej dociera w odpowiednie miejsca silnika. Im większa liczba za litera „W” – tym lepkość oleju jest większa w wysokich temperaturach, jakie wywołuje praca silnika, która chroni napędy poddane dużym obciążeniom, ponieważ pokrywa je grubszym filmem olejowym. W naszej strefie klimatycznej bez obaw możemy stosować oleje 10W – zachowują odpowiednią lepkość przy temperaturze minus 25 stopni Celsjusza. Najpopularniejsze są oleje oznaczone kodami: 10W-30 i 10W-40. Sprawdzają się dobrze w większości samochodów jeżdżących po polskich szosach. W samochodach sportowych, turbodoładowanych, liczba za literą ” W” powinna być większa. Do samochodów o większych przebiegach fachowcy polecają oleje silnikowe 15W- 40, 15W-50. Przed wyborem oleju koniecznie przeczytajmy instrukcję i zalecenia producenta naszego auta. Stosujmy oleje Mobil, Castrol, renomowane marki gwarantują dobrą jakość smarowidła.

Zobacz również  Przesyłka kurierska czy paczka pocztowa?

Ochrona środowiska

Na koniec warto poświęcić kilka zdań naszej trosce o ochronę środowiska. Przy wymianie oleju pamiętajmy o jego właściwej utylizacji. Wiadomo, Polak potrafi – szukając oszczędności. Zmieniajmy złe nawyki. Pozbywanie się zużytego oleju przez wylewanie go wprost do otoczenia pociąga za sobą ogromne zagrożenie, to brak szacunku dla życia ludzi i zwierząt.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *