olej

Klasy lepkości oleju silnikowego – o co chodzi?


Wybór właściwego oleju silnikowego wpływa na sprawne funkcjonowanie naszego pojazdu, wie to każdy kierowca. Odpowiedni olej chroni silnik i nie przyczynia się do dewastacji środowiska naturalnego. Oleje syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne różni ich baza oraz pakiet dodatków uszlachetniających. Na uwagę zasługują oleje syntetyczne, które dbają o czystość silnika, są paliwooszczędne, mniej zmienia się ich lepkość przy zmianach temperatury, co opóźnia zużycie silnika oraz ułatwia uruchomienie auta w zimie.

Lepkość oleju silnikowego

Zdaniem fachowców pełne syntetyki dają najwięcej korzyści użytkownikom czterech kółek, dlatego większość europejskich producentów w nowych modelach samochodów zaleca stosowanie olejów syntetycznych. Jednym z podstawowych parametrów jest ich lepkość. Decyduje ona o tym, jaka będzie łatwość przepływu oleju przez silnik przy określonej temperaturze – zarówno tej wewnętrznej, która wytwarza się podczas pracy silnika jak i temperaturach związanych z ciepłymi i zimnymi porami roku, odpowiednio dobrana lepkość gwarantuje dobry rozruch silnika w mroźny, zimowy dzień, powoduje szybkie rozprowadzenie smaru po wszystkich komponentach jednostki napędowej i daje gwarancję utrzymania prawidłowego filmu olejowego, który zabezpiecza silnik przed zatarciem.

Zobacz również  Jak śledzić drogę paczki kurierskiej?

Czytanie etykiet i instrukcji

Dzisiaj nie stosuje się już olejów jednosezonowych, dostosowanych do bieżącej pory roku, w sklepach możemy kupić wyłącznie oleje wielosezonowe, oznaczone kodem składającym się z dwóch liczb i litery „W”- jak go odczytywać? Warto wiedzieć, że liczba przed literą „W” ma związek z minusowymi temperaturami – im mniejsza jest ta liczba, tym większą płynność olej zachowuje w temperaturach minusowych i szybciej dociera w odpowiednie miejsca silnika. Im większa liczba za litera „W” – tym lepkość oleju jest większa w wysokich temperaturach, jakie wywołuje praca silnika, która chroni napędy poddane dużym obciążeniom, ponieważ pokrywa je grubszym filmem olejowym. W naszej strefie klimatycznej bez obaw możemy stosować oleje 10W – zachowują odpowiednią lepkość przy temperaturze minus 25 stopni Celsjusza. Najpopularniejsze są oleje oznaczone kodami: 10W-30 i 10W-40. Sprawdzają się dobrze w większości samochodów jeżdżących po polskich szosach. W samochodach sportowych, turbodoładowanych, liczba za literą ” W” powinna być większa. Do samochodów o większych przebiegach fachowcy polecają oleje silnikowe 15W- 40, 15W-50. Przed wyborem oleju koniecznie przeczytajmy instrukcję i zalecenia producenta naszego auta. Stosujmy oleje Mobil, Castrol, renomowane marki gwarantują dobrą jakość smarowidła.

Zobacz również  Franczyza jako model biznesowy: Ocena rentowności i ryzyka w różnych branżach

Ochrona środowiska

Na koniec warto poświęcić kilka zdań naszej trosce o ochronę środowiska. Przy wymianie oleju pamiętajmy o jego właściwej utylizacji. Wiadomo, Polak potrafi – szukając oszczędności. Zmieniajmy złe nawyki. Pozbywanie się zużytego oleju przez wylewanie go wprost do otoczenia pociąga za sobą ogromne zagrożenie, to brak szacunku dla życia ludzi i zwierząt.